چرا زباله های بیمارستانی خطرناک است؟

برای مشاوره رایگان خرید دستگاهها تماس بگیرید.
چرا زباله های بیمارستانی خطرناک است؟
  • ۱۴۰۱/۰۴/۱۶

زباله های بیمارستانی با زباله های شهری و خانگی متفاوت هستند. بخشی از زباله های بیمارستانی خطرناک هستند و به طور مستقیم و غیر مستقیم روی سلامت انسان ها تاثیر میگذارند. در این مقاله به طور کامل به دلایل خطرناک بودن زباله های بیمارستانی و معرفی چند دستگاه برای امحا زباله بیمارستانی اشاره خواهیم کرد. با ایمن الکترونیک همراه باشید.

شرکت توسعه بنیان ایمن الکترونیک باختران تولید کننده دستگاه های صنعتی و پزشکی است و نسبت به نیاز مشتریان دستگاه ها اختصاصی تولید میکند.

 

به کدام زباله ها زباله های بیمارستانی میگوییم؟

 

زباله هایی که در بیمارستان ها تولید می شوند ۷۰ درصد زباله های خانگی و بی خطر هستند و ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها زباله های عفونی و خطرناک می باشند. زباله های تولید شده در بیمارستان به دو بخش تقسیم بندی می شوند زباله های خانگی و زباله های عفونی زباله های خانگی شامل پسماند مواد غذایی که توسط کارکنان تولید می شوند کاغذ بسته بندی پلاستیکی و بی خطر وسایل پزشکی و غیره میباشند با این زباله ها میتوان مانند زباله های معمول شهری رفتار کرد یعنی به صورت معمولی در کیسه های متداول سیاه رنگ بسته بندی و توسط ماشین های شهرداری به مراکز دفع زباله منتقل کرد زباله های خانگی چندان خطرناک نیست هستند بنابراین تدابیر ویژه برای انتقال این زباله ها نیاز نیست

در مقابل زباله های عفونی در بیمارستان تولید می شوند که این زباله ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند اما آنچه که نیاز است بدانید این است که زباله های عفونی شامل موادی هستند که اگر در محیط رها شوند برای سلامت انسان ها خطرناک می باشند در ادامه انواع زباله های عفونی تولید شده در بیمارستان اشاره می کنیم.

باید این نکته را هم بگوییم که وقتی از زباله بیمارستانی صحبت میکنیم منظور ما دسته زباله های عفونی تولید شده در بیمارستان هست.

 

امحا زباله

 

 

زباله های عفونی شامل چه زباله هایی هستند؟

 

زباله های عفونی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

 

زباله های پاتولوژیکی

 

این دسته شامل بافت های بدن و ارگان های خارج شده از بدن انسان ها و یا حیوانات در آزمایشگاه است.

 

زباله های رادیو اکتیوی

 

این دسته از زباله ها در بخش های پرتو درمانی تولید میشود و شامل هر نوع زباله ای میباشد که در این بخش تولید شده است

 

زباله های شیمیایی

 

این دسته شامل اضافات داروها، اضافات مواد مورد استفاده در اتاق عمل و آزمایشگاه ها است.

 

ظروف مستعمل تحت فشار

 

کپسول های گاز های مختلف جزو این دسته هستند که با شیوه های حریق نمیتوان آنها را دفع کرد چرا که موتوانند باعث انفجار شوند.

 

پس با مطالبی در بالا گفتیم، متوجه شدیم که چون دسته ای زباله های بیمارستانی با خون و ترشحات بیماران در ارتباط هستند، میتوانند موجب انتقال و حتی ایجاد بیماری ها شوند. بیماری های خطرناکی مثل ایدز، هپاتیت، با یک تماس کوچک با وسایل برنده که با خون این دسته از بیماران در تماس بوده اند، به انسان های سالم منتقل میشوند.

 

شیوه غیر مستقیم انتقال بیماری ها از زباله های بیمارستانی

 

در شیوه مستقیم، زباله ها از طریق برخورد مستقیم با انسان ها موجب انتقال بیماری واگیردار میشدند. شیوه غیر مستقیم به این صورت است که حیوانات، آب و خاک منطقه ای که زباله های عفونی درآن انباشته شده اند آلوده میشوند. این آلودگی به تدریج و طی سالیان به مردم منتقل میشود.

 

شیوه های امحا زباله های عفونی بیمارستانی

 

خب برای جلوگیری از انتقال بیماری ها چه کاری باید کرد؟ وزارت بهداشت بیمارستان ها و تمامی مراکز درمانی و آزمایشگاهی را ملزم کرده است که پروتکل هایی را رعایت بکنند:

 

  • جدا سازی و تفکیک زباله ها در مبدا تولید
  • استفاده از سیفتی باکس و کیسه زرد
  • استفاده از دستگاه های بی خطر ساز در مبدا
  • استفاده از دستگاه خردکن در مبدا تولید زباله

 

 

 

 

بی خطر سازی یعنی چه؟

 

بی خطر سازی توسط دستگاه های خاصی انجام میشود. به این صورت که زباله های حاوی مواد عفونی در داخل این دستگاه ها قرار میگیرند و تحت فشار و گرمای زیادی هستند تا عوامل بیماری زا مثل میکروب ها و باکتری ها از بین بروند.

دستگاه بی خطر ساز مایکروویوی ایمن الکترونیک یکی از این دستگاه هاست. که با دادن امواج مایکروویو و گرم کردن محیط باعث بی خطر سازی میشود.

در کنار بی خطر ساز توصیه به استفاده از دستگاه خردکن نیز میشود تا وسایل نوک تیز و برنده هم خرد شده و خطری نداشته باشند.

 

جمع بندی

با انواع مختلف زباله های تولید شده در یک بیمارستان آشنا شدیم و فهمیدیم دلیل خطرناک بودن زباله های بیمارستانی آلوده بودن آنهاست. برای رفع آلودگی باید از دستگاه های بی خطرساز و دستگاه خردکن در محل تولید زباله ها استفاده کرد تا این آلودگی ها به بیرون از مراکز درمانی منتقل نشوند.

 

اشتراک گذاری در:

ثبت نظر جدید