انواع زباله های بیمارستانی و روش های دفع آنها

برای مشاوره رایگان خرید دستگاهها تماس بگیرید.
انواع زباله های بیمارستانی و روش های دفع آنها
  • ۱۴۰۰/۱۲/۱۶

زباله های بیمارستانی شرایط ویژه ای دارند و مدیریت این پسماند ها، شیوه های خاصی دارد. زباله های بیمارستانی بعضا پر خطر هستند و اگر به صورت مناسب دفع نشوند میتوانند موجب بروز بیماری ها برای افراد جامعه بکنند. در ادامه در مورد انواع زباله ها بیمارستانی و دفع آنها توضیح خواهیم داد. با ایمن الکترونیک همراه باشید.

زباله هایی که تولید میشوند باید با شیوه هایی خاصی از بین بروند. زباله های خانگی، زباله های صنعتی، زباله های بیمارستانی و .... انواع مختلفی از پسماند های تولید شده در یک جامعه هستند که باید هر یک از آنها را با شیوه مخصوص به خود امحا کرد. انواع دستگاه های بی خطرساز پسماند در صفحه دستگاه بی خطرسازی پسماندهای عفونی معرفی شده اند. میتوانید با ویژگی ها و موارد استفاده از هر کدام را مشاهده کنید.

 

دفع زباله بیمارستانی

 

انواع زباله های بیمارستانی

زباله های بیمارستانی با توجه به محل تولید، میزان آلودگی و جنس انواع مختلفی دارند. این دسته بندی زباله ها موجب میشود که شیوه دفع هر گروه متفاوت باشد و دستورالعمل مختلفی برای هر دسته داده شود. زباله های بیمارستانی باید از مبدا تولید زباله جداسازی شوند و انواع مختلف زباله در سطل های جداگانه ریخته شوند. چند دسته زباله بیمارستانی به این ترتیب هستند:

زباله های عمومی

زباله های عمومی شامل بسته بندی وسایل پزشکی و بیمارستانی، کاغذ ها و وسایل مصرفی کارمندان و سایر زباله های بیخطر و غیر عفونی هستند. این زباله ها مشابه زباله های خانگی هستند و شیوه دفع آنها مانند زباله های خانگی، شامل دفن، احتراق، خردکردن میشود.

 

دفع زباله بیمارستانی

 

زباله های عفونی

این زباله ها شامل وسایلی هست که آغشته به مواد عفونی یا خونی میباشند و تنها مختص بیمارستان نیستند بلکه در بخش های آزمایشگاهی هم تولید میشوند. زباله های عفونی شامل: پنبه ها و قسمت های پلاستیکی سرنگ ها، سرم ها، آنژیوکت ها میباشند. این زباله ها با شیوه های معمول دفع نمیشوند چرا که موجب آلودگی محیط و حتی افرادی که با انها کار میکنند میشوند. زباله های عفونی ابتدا باید بی خطر شوند و سپس با شیوه های معمول دفع گردند..

 

همچنین صفحه مقابل را بخوانید:دستگاه امحا زباله 

 

دفع زباله بیمارستانی

 

زباله های خطرناک بیمارستانی

این دسته از زباله ها شامل وسایل تیز مانند سوزن سرنگ، آنژیوکت ، تیغه ها و چاقو های مختلف، لوله های شیشه ای آزمایش میباشند که میتوانند موجب آسیب به فرد حمل کننده شوند. همچنین این دسته آلوده به خون یا مواد عفونی هستند.

 

زباله های بیمارستانی

 

زباله های پاتولوژیکی

این دسته شامل بافت های بدن و ارگان های خارج شده از بدن انسان ها و یا حیوانات در آزمایشگاه است.

زباله های رادیو اکتیوی

این دسته از زباله ها در بخش های پرتو درمانی تولید میشود و شامل هر نوع زباله ای میباشد که در این بخش تولید شده است

زباله های شیمیای

این دسته شامل اضافات داروها، اضافات مواد مورد استفاده در اتاق عمل و آزمایشگاه ها است.

ظروف مستعمل تحت فشار

کپسول های گاز های مختلف جزو این دسته هستند که با شیوه های حریق نمیتوان آنها را دفع کرد چرا که موتوانند باعث انفجار شوند.

بیخطر سازی زباله های عفونی

زباله ها عفونی پیش از اینکه دفن شوند یا سوزانده شوند باید با شیوه های مختلف بیخطر سازی و یا ضد عفونی شوند. به طوری که مواعل عفونی پاکسازی شده و موجب ایجاد آلودگی در محلی که زباله ها دفع میشوند؛ نشوند. برای بی خطر سازی پسماند های بیمارستانی از شیوه اتوکلاو و هیدروکلاو، دستگاه های ماکروویو استفاده میشود. شرکت ایمن الکترونیک باختران تولید کننده دستگاه های بی خطر ساز زباله های عفونی میباشد. دستگاه های بیخطر سازی که شرکت ایمن الکترونیک تولید میکند به صورت ماکروویوی پسماند ها را بیخطر میکند.

دستگاه های بیخطر ساز پسماند های بیمارستانی

شرکت ایمن الکترونیک باختران دستگاه بی خطر ساز پسماند تولید میکند که همه این دستگاه ها با امواج ماکرو عوامل ایجاد کننده آلودگی ها را بی خطر میکنند و سپس زباله ها میتوانند همراه با زباله های معمولی دفن شوند یا پس از خرد کردن با دستگاه خرد کن زباله، سوزانده شوند.

دستگاه بی خطر ساز پسماند های عفونی مدل Bl-1000

دستگاه بیخطر ساز پسماند بیمارستانی

دستگاه بی خطر ساز پسماند های عفونی مدل Bl-500

دستگاه بی خطر ساز پسماند های عفونی مدل Bl-300

دستگاه بی خطر ساز پسماند های عفونی مدل Bl-300

دستگاه بی خطر ساز پسماند های عفونی مدل Bl-300

زباله ها پس از خروج از این دستگاه ها بیخطر شده و این امکان وجود دارد که به راحتی همراه با زباله های معمولی دفع شوند.

کلام آخر

سیستم مدیریت پسماند و زباله ها در بیمارستان ها باید بسیار دقیق باشد و پسماند های تولید شده را از مبدا جدا کنند. به این ترتیب برای هر نوع زباله ای، یک شیوه بخصوص استفاده می شود.استفاده از دستگاه بی خطر ساز برای پسماند های عفونی شیوه ای متداول است.

اشتراک گذاری در:

ثبت نظر جدید