فناوری نوین استریلیزاسیون حرارتی مواد غذایی با شیوه مایکروویو

برای مشاوره رایگان خرید دستگاهها تماس بگیرید.
فناوری نوین استریلیزاسیون حرارتی مواد غذایی با شیوه مایکروویو
  • ۱۴۰۱/۰۳/۲۹

روش جدید استریلیزاسیون در بین برندهای مواد غذایی بسته بندی شده سر و صدا ایجاد کرده است. استریلیزاسیون حرارتی با کمک مایکروویو (MATS) یک فناوری جدید پردازش مواد غذایی است که از انرژی مایکروویو با طول موج بلند همراه با گرما برای استریل کردن مواد غذایی بسته بندی شده استفاده می کند.
این فناوری به‌عنوان یک تغییر بالقوه بازی برای تولیدکنندگان مواد غذایی بسته‌بندی شده مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا فرآیند MATS از زمان و گرمای کمتری نسبت به روش معمولی استفاده می‌کند، به این معنی که مواد مغذی کمتری به دلیل قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در دمای بالا آسیب می‌بینند. برای برندهای مواد غذایی، این احتمالاً یک مزیت قابل توجه است، زیرا به حداقل رساندن آسیب نیاز به افزودنی های غذایی، نگهدارنده ها و سدیم اضافی را کاهش می دهد.

 

استریلیزاسیون مواد غذایی با مایکروویو


فرآیند استریلیزاسیون: MATS در مقابل Retort


موادغذایی استریل شده با استفاده از روش سنتی ریتورت، تولیدکنندگان را ملزم می کند که محصول را در یک اجاق گاز تحت فشار قرار دهند، جایی که تا یک ساعت در معرض دمای بالای 121 درجه سانتیگراد قرار گیرد. این فرآیند اغلب منجر به آسیب دیدن غذا در اثر قرار گرفتن در معرض گرما می شود و در نتیجه برندها اغلب از نمک، طعم، بافت و تقویت کننده رنگ برای جبران آسیب استفاده می کنند.
در مقابل، MATS از ترکیبی از انرژی مایکروویو با طول موج بلند و آب گرم تحت فشار برای استریل کردن مواد غذایی بسته بندی شده استفاده می کند. این روش میکروارگانیسم ها و عوامل بیماری زا را که ممکن است کیفیت غذا را مختل کنند از بین می برد.

 

retotre


MATS  استریلیزاسیون حرارتی با کمک مایکروویو شامل غوطه ور کردن سریع غذای بسته بندی شده در آب داغ تحت فشار و سپس گرم کردن آن با انرژی مایکروویو با فرکانس 915 مگاهرتز به مدت 10 تا 15 دقیقه است که کسری از زمان مورد نیاز برای روش های استریل سازی مرسوم است.

 

استریلیزاسیون مواد غذایی با مایکروویو


یک فناوری استریل کردن مواد غذایی با ریشه های نظامی


فناوری اساسی که منجر به توسعه MATS شد توسط دانشمندان مهندسی مواد غذایی در دانشگاه ایالتی واشنگتن در ایالات متحده ایجاد شد. این پروژه توسط کنسرسیومی از شرکت های خصوصی در صنایع غذایی و وزارت دفاع ایالات متحده حمایت می شد.
نیروهای نظامی به احتمال زیاد با فناوری های حرارتی به کمک مایکروویو مواجه شده اند، زیرا غذاهای بسته بندی شده مانند غذاهای آماده ارتش با استفاده از این نوع فناوری تولید می شوند. این وعده‌های غذایی اغلب در میدان جنگ حمل و مصرف می‌شوند، به این معنی که محصول باید بدون نگهداری در یخچال، بکر باقی بماند. به این ترتیب، فناوری حرارتی به کمک مایکروویو یک راه حل کاربردی برای مسئله خوردن وعده های غذایی در انواع محیط های غیر متعارف و دور از دسترس ارائه می دهد.

 

ماکروویو

 

نگهداری مواد غذایی با MATS


غذاهای حساس به حرارت، مانند تخم مرغ و محصولات لبنی، احتمالاً از روش استریل‌سازی سود می‌برند که به زمان پخت و آماده سازی کمتری نیاز دارد. MATS با موفقیت برای پردازش تعدادی از این محصولات از جمله غذاهای دریایی و محصولات ماکارونی استفاده شده است، کارشناسان آشپزی از سیستم MATS برای ایجاد دستور العمل هایی استفاده کرده اند که حاوی مواد مغذی غنی از پروتئین، چربی و فیبر هستند. 


MATS مخصوصاً برای این نوع غذاها مناسب است:


غذاهای بچه
برنج
ماکارونی و پاستا
سبزیجات
سوپ ها
ماهی و گوشت

مزایای استفاده از روش استریلیزاسیون حرارتی با کمک مایکروویو

 

استریل کردن مواد غذایی


افزایش طعم و بهبود بافت


پردازش حرارتی مرسوم پاتوژن‌ها را از بین می‌برد، با این حال، با روش‌هایی که از سطوح بالای حرارت استفاده می‌کنند، خطر تخریب مواد مغذی و به خطر افتادن رنگ و طعم غذاها را نیز به دنبال دارد.
برخلاف روش‌های پردازش مانند retort، MATS  به حرارت، فشار و زمان کمتری برای استریل کردن غذا در طول فرآوری نیاز دارد، به این معنی که مواد مغذی و طعم‌ها دست نخورده باقی می‌مانند. علاوه بر این، غذایی که با استفاده از روش استریلیزاسیون حرارتی با کمک مایکروویو فرآوری شده است، پس از بیرون آمدن به سرعت خنک می شود تا قرار گرفتن در معرض گرما به حداقل برسد و غذا حفظ شود.

برآورده کردن خواسته‌ها مراکز بهداشتی و غذایی


تولیدکنندگان مواد غذایی که از MATS استفاده می کنند مجبور نیستند به استفاده از مواد شیمیایی نگهدارنده مصنوعی یا افزودنی های تقویت کننده بافت تکیه کنند، زیرا این فناوری مواد غذایی را به گونه ای استریل می کند که مواد مغذی طبیعی موجود در محصول را حفظ می کند. MATS همچنین به نمک بسیار کمتری نسبت به روش های فرآوری سنتی نیاز دارد.
دستور العمل های غذایی که با استفاده از MATS پردازش می شوند با 50٪ نمک کمتری نسبت به دستور العمل های سنتی شروع می شوند. این می تواند به ویژه برای خریدارانی که بر سلامت تمرکز دارند جذاب باشد.

 
نگهداری در دمای اتاق


فناوری MATS مواد غذایی بسته بندی شده را قادر می سازد تا برای مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری شوند، به این معنی که مصرف کنندگان می توانند غذاهای خود را در انباری به جای یخچال یا فریزر نگهداری کنند. این به طور قابل توجهی می تواند مقدار غذایی را که مصرف کنندگان هدر می دهند محدود کند، زیرا مواد غذایی فرآوری شده MATS را می توان تا یک سال در دمای اتاق نگهداری کرد.

 

 

اشتراک گذاری در:

ثبت نظر جدید