جلوگیری از سیاه شدن میوه خشک

برای مشاوره رایگان خرید دستگاهها تماس بگیرید.
جلوگیری از سیاه شدن میوه خشک
  • ۱۴۰۱/۰۴/۱۲

میوه خشک شده از انواع تنقلاتی است که این روزها در کارگاه های کوچک و بزرگ تولید میشوند. خشک کردن میوه ترفند های خاصی دارد و برای بعضی از میوه ها باید از مواد خاصی استفاده کرد تا با کیفیت مقبول بازار خشک شوند. حتی اگر در خانه میوه خشک میکنید این مقاله به درد شما میخورد چرا که ترفند هایی برای خشک کردن میوه بدون سیاه شدن در خانه نیز اشاره میکنیم. با ایمن الکترونیک همراه باشید تا شیوه های جلوگیری از سیاه شدن میوه خشک را معرفی کنیم.

 

 

سیاه شدن میوه خشک

 

چرا میوه ها در زمان خشک شدن سیاه میشوند؟

 

بعضی از میوه ها درصد زیادی آهن و یا ترکیبات آهن دار و یا پتاسیم در ساختار خود دارند. این آهن و پتاسیم در مواجهه با اکسیژن و رطوبت واکنش نشان داده و باعث سیاه شدن رنگ میوه ها میشوند. سیاه شدن چیپس میوه ها، هم باعث کمتر شدن قیمت فروش میوه ها میشود و هم باعث میشود به سختی بفروش بروند. پس رعایت نکاتی برای تولید محصول نهایی با رنگ و لعاب خوب بهترین کار است.

گفتیم که اکسیژن در تماس با میوه ها موجب واکنش شیمیایی شده و باعث سیاه شدن میوه خشک میشوند پس برای تولید سیب خشک و موز خشک که سیاه میشوند باید دقت کرد که مراحل خرد کردن و قرار دادن در دستگاه خشک کن به سرعت طی شود.

رطوبت داخل دستگاه خشک کن نیز در سیاه شدن میوه ها نقش زیادی دارد. دستگاه اگر نتواند رطوبت را به موقع و به خوبی تخلیه کند، میوه هایی که درون دستگاه قرار میگیرند تغییر رنگ میدهند. دستگاه های خشک کن ایمن الکترونیک این قابلیت را دارند که رطوبت داخل دستگاه را به موقع تخلیه کنند.

 

 

مواد نگهدارنده برای میوه خشک کدامند؟

 

  • محلول سولفیت
  • دود گوگرد

 

محلول سولفیت از جمله موادی است که برای جلوگیری از سیاه شدن میوه های خشک بکار برده میشود. میوه ها را برش زده و خرد میکنند. سپس ده تا پانزده دقیقه در محلول سولفیت بی سدیم و آب قرار میدهند و سپس با اب سرد آبکشی میکنند. نسبت ترکیب سولفیت بی سدیم و آب به این صورت است : یک پنجم قاشق چای خوری سولفیت را با یک لیتر آب مخلوط میکنید. این محلول موجب سیاه نشدن میوه ها میشود.

دود گوگرد هم برای شفاف خشک شدن میوه ها بکار برده میشود. میوه ها را در محفظه ای پر از دود گوگرد قرار میدهند. این شیوه چندان توصیه نمیشود چون عوارض تنفس دود گوگرد زیاد است.

 

 

برای براق شدن میوه خشک

 

برای براق شدن میوه ها پیش از خشک کردن میوه ها را در شربت شکر و آب قرار میدهند. این کار هم برای جلوگیری از سیاه شدن میوه ها مناسب است و هم باعث براق شدن میوه خشک ها میشود. در این ترکیب نسبت آب به شکر یک به دو است. یعنی اگر یک کیلو گرم شکر دارید دو کیلو آب استفاده خواهید کرد.

 

 

سیاه شدن میوه خشک

 

چگونه سیب را خشک کنیم که سیاه نشود

 

برای خشک کردن سیب بدون اینکه تغییر رنگ دهد، نیاز است که اولا مراحل پوست کندن و برش به سرعت طی شود. دوما سیب را یا شربت شکر یا محلول آب لیمو و آب بپوشانید. در این صورت سیب ها بدون تغییر رنگ خشک خواهند شد.

 

سیاه شدن میوه خشک

 

 

چطوری موز خشک کنیم سیاه نشود

 

موز پتاسیم دارد و این پتاسیم در مقابل هوا واکنش نشان میدهد. برای موز هم بهتر است از شربت آب و شکر استفاده کنید. این بصرفه ترین شیوه برای خشک کردن موز بدون تغییر است.

 

سیاه شدن میوه خشک

 

 

روش خشک کردن موز با دستگاه خشک کن

 

اگر میخواهید موز را با دستگاه خشک کن بدون تغییر رنگ خشک کنید مراحل زیر را طی کنید

  • موز ها را یک اندازه با ضخامت 3 میلی متر برش دهید.
  • سپس وارد شربت غلیظ آب و شکر کنید و دربیاورید
  • در یک سبد گذاشته و اجازه دهید شربت از موزها خارج شود
  • سپس به دستگاه منتقل کنید

 

شرکت ایمن الکترونیک تولید کننده دستگاه های خشک کن خانگی و صنعتی است. برای خرید و آشنایی کامل با این دستگاه ها به صفحه دستگاه میوه خشک کن مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در:

ثبت نظر جدید