معرفی کامل دستگاه های خشک کن زعفران

برای مشاوره رایگان خرید دستگاهها تماس بگیرید.
معرفی کامل دستگاه های خشک کن زعفران
  • ۱۴۰۱/۰۳/۰۵

زعفران یک گیاهی ارزشمند و ادویه ای پر خاصیت بوده به طوری که مواد خام یکی گران ترین ادویه جهان نیز است و برخی  لقب طلای سرخ به زعفران نیز داده اند  که سود آوری بسیار زیادی برای کشاورزان در پی دارد. زعفران ازسافرانال که عامل ایجاد عطر و بو و پیکروسین که عامل ایجاد طعم آن و کروسین که عامل ایجاد رنگ در زرپران می باشند تشکیل شده است.  زعفران از خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی برخوردار است و علاوه براین کلاله خشک شده آن در صنایع آرایشی , دارو سازی و رنگ رزی پارچه نیز کاربرد دارد. تولید زعفران مراحل مختلفی دارد که مهم ترین آنها خشک کردن کلاله ها است که  با استفاده از دستگاه خشک کن زعفران و یا به روش سنتی خشک کردن انجام می شود. این مرحله از به دلیل زود فاسد شدن گل زعفران از حساسیت بالایی برخودار بوده و دقت و سرعت عمل در کیفیت نهایی محصول نقش زیادی دارند.

 

همچنین ببینید صفحه دستگاه میوه خشک کن

 

دستگاه خشک کن زعفران

 

روش های خشک کردن زعفران

 

در گذشته کشاورزان از روش سنتی یرای خشک کردن زعفران استفاده می کردند ولی امروزه با پیشرفت علم و شناسایی نیاز ها, دستگاه عفران خشک کن ها برای این منطور تولید شده اند که در کیفیت محصول , سرعت  فرایند و کاهش آلودگی های میکروبی نقش به سزایی دارند. روش سنتی و مکانیزه هر دو نیازمند مهارت و ظرافت خاصی هستند و لازم است توسط افراد ماهر انجام شوند.

 

 

روش سنتی خشک کردن زعفران

 

روش خشک کردن در اتاق, قدیمی ترین ,پرطرفدار ترین و ساده ترین  روش است. و در این روش کشاورزان زعفران را روی پارچه تمیز و سفید رنگ با فاصله در اتاقی قرار میدهند و برای اینکه زعفران در محیطی بدون باکنری و میکروب خشک شود از تردد در آن محل خودداری می کنند. زعفران با دمای اتقاق و طی چند روز خشک میشود به غیر از این روش, کشاورزان با  قرار دادن چهارپایه ای به ارتفاع یک مترو دارای سه یا چهار طبقه روی بخاری, با گرمای بخاری اقدام به خشک کردن زعفران می کنند.

 

معایب روش سنتی خشک کردن زعفران

 

  1. طولانی شدن فرایند خشک شدن
  2. احتمال بالای تغییر رنگ زعفران
  3. احتمال افت کیفیت زعفران
  4. بالا بودن میزان رطوبت
  5. امکان کپک زدگی
  6. ایجاد آلودگی های محیطی بر روی زعفران

 

روش مکانیزه خشک کردن زعفران

امروز در روش مکانیزه با بهره گیری از دستگاه های اتوماتیک فرایند خشک کردن زعفران بسیار ساده تر شده و کشاورزان دیگر دغدغه سختی خشک کردن زعفران را ندارند. در این روش فاکتورهای اساسی در کیفیت زعفران از قبیل دما و رطوبت به راحتی قابل کنترل هستند و به کلاله ها آسیبی وارد نمی شود و در نتیجه محصول افت کیفیت پیدا نمی کند از این رو امروزه به کشاورزان توصیه می شود که از دستگاه خشک کن زعفران اتوماتیک برای فرآوری محصول خود استفاده کنند.

 

مزایای روش مکانیزه

  • سرعت بالای خشک کردن
  • حجم بالای خروجی
  • حفظ شکل و رنگ زعفران
  • امکان کنترل رطوبت و دما
  • حفظ کیفیت و بازارپسندی محصول
  • استهلاک پایین

 

دستگاه خشک کن زعفران

 

انواع خشک کن زعفران

 

خشک کننده با انتقال هوا

 

در این نوع دستگاه محصول بعد از برش کلاله ها از گلبرگ با عبور از طونل هایی با گرما تماس مستقیم پیدا می کند و 50 درصد رطوبت خود را از دست می دهد و در نهایت بر اساس اختلاف جرم به وسیله نیروی باد و با عبور از دستگاه الکتریکی محصول جدا میگردد.

 

خشک کن انجمادی

 

در این روش ابندا محصول تحت گرمای 22- درجه سانتیگراد به مدت 20  ساعت و سپس تحت دمای 12- درجه به مدت 12  قرار میگیرد و در نهایت محصول خشک میشود, لازم به ذکر است که به دلیل اینکه در این روش رنگدانه های زعفران مایل به نارنجی میشود از استقبال خوبی برخوردار نشده است.

 

آون الکتریکی

 

در این روش زعفران با ضخامت 1-2 سانتی متر روی سینی ها با توری های ابریشمی به مدت 40-30 دقیقه تحت دمای 60- 50  خشک میشود در این روش محصول نهایی از عطر و رنگ خوبی برخوردار است.

 

 

دستگاه خشک کن زعفران

 

فاکتورهای کیفیت زعفران

 

کیفیت زعفران با سه فاکنور اصلی زیر اندازه گیری می شود:

  1. عطر
  2. رنگ
  3. طعم

به غیر از این سه مورد, مقدار آلودگی محیطی هم در کیفیت زعفران نقش دارد. هر یک از این  فاکتورها در کیفیت, فروش و سودآوری محصول نقش زیادی ایفا میکنند و با سرعت خشک شدن رابطه مستقیمی دارند.

 

عامل اصلی کاهش کیفیت زعفران

در ایران اغلب به روش سنتی کشاورزان محصول خود را فرآوری میکنند که به دلیل طولانی  شدن زمان خشک شدن و فراهم بودن شرایط مناسب برای رشد و تکثیر میکرو ارگانیزم ها محصول نهایی آنان از از کیفیت بالایی برخوردار نمیشود لذا استفاده کردن از دستگاه خشک کن زعفران باعث افزایش کیفیت محصول خواهد شد.

  

بهترین روش برای خشک کردن زعفران

 

طبق بررسی های صورت گرفته کیفیت زعفران در روش های مختلف خشک کردن آن, نتیجه حاصل شد که در روش آون الکتریکی  تحت دمای 60 درجه سانتیگراد محصول نهایی از طعم, رنگ و عطر بهتری نسبت به دیگر روش ها برخوردار است و لذا فراوری به این روش از صرفه اقتصادی  و بازار فروشی خوبی برخوردار خواهد بود.

 

قیمت خشک کن زعفران

 

قیمت دستگاه خشک کن زعفران

برای مشاوره و خرید خشک کن زعفران با شماره های شرکت در ارتباط باشید.

 

جمع بندی

برای  فرآوری ساده و داشتن محصولی که رنگ, عطر و طعم  اولیه خود را حفظ کند میتوانید از داستگاه زعفران خشک کن استفاده کنید و از امنیت شغلی و سود اقتصادی خوبی برخوردار شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری در:

ثبت نظر جدید