بهترین خشک کن گیاهان دارویی + فیلم نحوه کار دستگاه

برای مشاوره رایگان خرید دستگاهها تماس بگیرید.
بهترین خشک کن گیاهان دارویی + فیلم نحوه کار دستگاه
  • ۱۴۰۱/۰۱/۲۸

گیاهان دارویی خواص منحصر بفردی دارند و برای درمان بیماری های مختلف استفاده میشوند. استفاده از گیاهان دارویی از قرن ها پیش کاربرد داشته است. برای تولید گیاهان دارویی میتوان از شیوه های سنتی همچنین شیوه های جدید و نوین استفاده کرد. به دلیل روی آوردن مردم به درمان های سنتی و پرهیز از استفاده از داروهای شیمیایی، شغل تولید گیاهان دارویی بسیار مطرح شده است.دستگاه خشک کن گیاهان دارویی، یکی از ابزار هایی است که تولید گیاهان دارویی راحت و ساده تر میکند. گیاه دارویی خشک شده را میتوان به صورت دم نوش یا داروهای ترکیبی استفاده کرد. همچنین نگه داری از گیاه های خشک شده بسیار راحتتر از، نگه داری و استفاده از گیاه خشک شده آسان تر است.

در صفحه دستگاه خشک کن میتوانید انواع خشک کن هایی که برای خشک کردن گیاهان دارویی، ادویه ها و میوه ها استفاده کرد را با جزئیات ویژگی ها مشاهده نمایید.

در این مقاله دستگاه های خشک کن را مقایسه کرده و برای مصارف صنعتی و همچنین خشک کن های مناسب کارگاه های خانگی را معرفی میکنیم. با ایمن الکترونیک باختران همراه باشید.

 

گیاهان دارویی

 

مزیت های استفاده از گیاهان دارویی

استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری های مختلف قدمت تاریخی دارد و تاثیر این گیاهان ثابت شده است. آنچه که مردم را ترغیب به استفاده از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی میکند؛ عوارض کمتر داروهای گیاهی و قیمت ارزان آنهاست. از دیگر دلایل استفاده از داروهای گیاهی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی راحتتر به گیاهان دارویی
  • اثر بخشی خوب در بیماری های ساده
  • عوارض کمتر نسبت به دارو های شیمیایی
  • قیمت مناسب تر داروهای گیاهی
  • استفاده از گیاهان دارویی نتیجه خوبی در بیمارانی که نسبت به دارو های شیمیایی مقاومت نشان میدهند دارد.
  • دسترسی بیشتر برای افراد بیشتر در جامعه
  • آسیب کمتر به کبد و کلیه ها

 

گیاه دارویی بابونه

 

خشک کردن گیاهان دارویی

خشک کردن گیاهان دارویی به دو شیوه انجام میشود:

  • خشک کردن با شیوه سنتی و نور آفتاب

  • استفاده از دستگاه خشک کن گیاهان دارویی

هر دو شیوه امروزه استفاده میشود در ادامه هر کدام را توضیح میدهیم و این دو روش را مقایسه میکنیم.

 

خشک کردن گیاهان دارویی به روش سنتی

در این شیوه گیاهان دارویی مانند آویشن، پونه کوهی و ... پس از چیدن و شست و شو رو یک پارچه تمیز زیر نور خورشید پهن میشوند. معمولا برای خشک کردن گیاهان دارویی به این نکته توجه میشود که نور خورشید بیش از به این گیاهان تابیده نشود. چرا که زیاد در معرض نور بودن باعث از بین رفتن خواص دارویی محصولات میشود.

تمام مراحل در روش سنتی دستی انجام میشود. فضای بزرگی برای پهن کردن گیاهان لازم است. با توجه به دما و میزان تابش نور پنج تا ده روز زمان برای خشک شدن زیر نور خورشید لازم است.همچنین محیطی که گیاه در آن قرار میگیرد باید سرپوشیده باشد؛ تهویه هوای مناسب داشته باشد با این حال باز هم گیاهان یک پنجم تا یک سوم از مواد دارویی خود را از دست میدهند.

 

گیاه دارویی خشک

 

استفاده از دستگاه خشک کن برای گیاهان دارویی

پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث اختراع دستگاه های مختلف، همچنین افزایش سرعت مراحل مختلف شده است. دستگاه های خشک کن از جمله این فناوری ها هستند. شرکت ایمن الکترونیک باختران دستگاه های خشک کن مایکروویو تولید میکند که با برق کار میکنند و با تولید امواج مایکرو باعث حذف رطوبت و آب هر محصولی که داخل دستگاه قرار میگیرند میشود. از جمله محصولاتی که میتوان با این دستگاه ها خشک کرد گیاهان دارویی است. این دستگاه ها هم مدت زمان خشک کردن را بسیار کاهش میدهند و هم به علت فناوری نوینی که در آن ها استفاده شده است، خواص دارویی و عطر و اسانس محصولات را از بین نمیبرند.

دستگاه خشک کن گیاهان دارویی ایمن الکترونیک با حرارت بالا و گاز کار نمیکند. این دستگاه با امواج مایکروویوی که تولید میکند باعث میشود فرایند تبخیر آب گیاهان از درون آنها آغاز شود (این شیوه یک روش بسیار جدید و بروز است). میتوان دستگاه را تنظیم کرد تا دمای دلخواه را روی گیاهان اعمال کند.

دستگاه های خشک کن گیاهان دارویی نیز انواع مختلفی دارند و برای محیط های مختلف میتوان یکی از آنها را انتخاب و کارگاه تولیدی گیاهان دارویی رو خود را راه اندازی نمود.

 

دستگاه خشک کن گیاهان دارویی

 

انواع خشک کن گیاهان دارویی

شرکت ایمن الکترونیک انواع مختلفی از دستگاه های خشک کن مایکروویو را تولید میکند که با توجه به شرایط هر محیط کاری میتوان از آنها استفاده کرد. این دستگاه های خشک کن، در کنار خشک کردن گیاهان دارویی، سبزیجات را نیز خشک میکنند. دستگاه خشک کن سبزیجات انواع مختلف دارند که در صفحه خشک کن سبزی میتوانید اطلاعات بیشتری از آنها کسب کنید.

خشک کن صنعتی گیاهان دارویی

دستگاه خشک کن صنعتی ظرفیت بالایی برای خشک کردن گیاهان دارویی دارد و در شیفت کار مقدار زیادی از محصولات را خشک میکند.

  • دستگاه خشک کن تونلی
  • دستگاه خشک کن کابینتی دو کابینه

از جمله دستگاه های صنعتی تولیدی شرکت ایمن الکترونیک هستند.

دستگاه خشک کن تونلی: این دستگاه کانوایر دارد و بدون وقفه (کانتیوس) گیاهان دارویی را خشک میکند.

دستگاه خشک کن کابینتی دو کابینه MD-1000: این دستگاه هم ظرفیتی معادل بیست سینی دارد و سینی ها دوار هستند و همه ی گیاهان به طور یکسان و با کیفیت خوب خشک میشوند.

تمامی دستگاه های تولیدی شرکت ایمن الکترونیک مایکروویو هستند و با برق سه فاز و شهری کار میکنند. دستگاه های خشک کن کابینتی سینی های دوار دارند که در حین کار کردن دستگاه میچرخند و موجب میشوند که محصولات داخل دستگاه به طور یک نواخت خشک شوند. ظرفیت های دستگاه های خشک کن گیاهان دارویی ایمن الکترونیک متنوع است.

 


دستگاه خشک کن گیاهان دارویی خانگی

بسیاری مایلند که با خرید یک دستگاه خشک کن کوچک کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کنند. یکی از کسب و کارهایی که میتوانید راه اندازی کنید، تولید گیاهان دارویی است. به دلیل روی آوردن مردم به این شیوه های سنتی، براحتی میتوانید درآمد خوبی داشته باشید.

دستگاه خشک کن گیاهان دارویی تنها دستگاهی است که شما به آن نیاز دارید. متناسب با فضا یک دستگاه خشک کن مناسب تهیه کنید. شرکت ایمن الکترونیک دو مدل دستگاه خشک کن مایکروویو تولید میکند که مناسب تولیدی ها کوچک و خانگی است.

دستگاه خشک کن MD-100 و دستگاه خشک کن MD-300 با برق شهری کار میکنند و حجم کوچکی دارند که میتوان در منازل از آنها استفاده کرد.

 

دستگاه خشک کن

 

عوامل مهم در خشک کردن گیاهان دارویی

درجه حرارت و دمای محیط همچنین زمان لازم برای خشک شدن گیاهان دارویی مهم ترین عوامل در حفظ مواد مغذی گیاه هستند. با افزایش درجه حرارت، زمان لازم برای خشک کردن کاهش می یابد. داشتن بهترین ترکیب از درجه حرارت مناسب و زمان لازم برای گیاهان مختلف و اندامهای گوناگون، احتیاج به بررسی های دقیق علمی دارد.

بطور کلی برای خشک کردن گل ها، دمای 30 تا 4۰ درجه سانتی گراد، برای ریشه ها، 50 تا 6۰ درجه سانتی گراد و برای برگ های میوه  ها و بذرها، 45 تا 50 درجه سانتیگراد است، در این حالت زمان لازم برای کاهش رطوبت تا حد 10 تا 14 درصد، بسته به شرایط آب و هوایی و اندام گیاه، متفاوت است.

از هر ۸-۵ کیلوگرم گل تازه، 6-5 کیلوگرم برگ تازه، ۵-4 کیلوگرم سرشاخه تر، 4-3 کیلوگرم ریشه و 1.5-1.3 کیلوگرم میوه های خشک رسیده، حدود ۱ کیلوگرم ماده خشک به دست می آید.

 

دستگاه خشک کن 300

 

چرا گیاهان دارویی را خشک میکنیم؟

خشک کردن باعث کاهش رطوبت گیاهان دارویی میشود. وقتی رطوبت کم شد چند فایده برای ما دارد:

  • کم شدن حجم گیاه
  • کم شدن وزن گیاه
  • گیاه فاسد نمیشود
  • گیاه دارویی خشک شده مدت زمان طولانی قابل استفاده است
  • در فصولی که گیاه وجود ندارد میتوان از گیاه خشک استفاده کرد
  • خشک کردن بهتر از زدن مواد نگه دارنده و شیمیایی است

 

گیاه دارویی

 

ساخت دستگاه خشک کن گیاهان دارویی

شرکت دانش بنیان ایمن الکترونیک باختران به ساخت دستگاه خشک کن گیاهان دارویی مشغول است. این شرکت دستگاه هایی را میسازد که هم به صورت کابینتی دوار هستند و هم دستگاه های خشک کن تونلی تولید میکند. دستگاه های خشک کن ساخت این شرکت در اندازه های مختلف هستند. در خانه و یا صنعتی میتوان از آنها استفاده کرد. برای ساخت دستگاه خشک کن گیاهان دارویی از تکنولوژی های نوین استفاده میشود و دستگاه خشک کن مایکروویوی تولید میکنند. 

استفاده از دستگاه خشک کن مایکروویو، کار تولید گیاهان دارویی را بسیار بصرفه تر میکند. این دستگاه به علت مصرف برق بهینه، سرعت بالا در خشک کردن همچنین حفظ خواص دارویی، به همه توصیه میشود. 

خواص گیاه خشک کن

گیاه خشک کن با سرعت بیشتر گیاهان دارویی را خشک میکند. سرعت بالا و حرارت مناسب باعث میشود که خواص گیاهان دارویی حفظ شود و از بین نرود. گیاه خشک کن با تکنولوژی مایکروویو خواص زیر را دارد:

  • سرعت بالا
  • حجم بالای گیاه خشک 
  • حفظ خواص گیاهان
  • افزایش مدت زمان استفاده از گیاهان دارویی

 

گیاهان دارویی چه فوایدی دارند؟

به گیاهانی که خواص دارویی داشته باشند و در بدن تاثیرات لازم را بگذارند گیاهان دارویی گفته میشود. بخش دارویی در هر گیاه متفاوت است. گل، ریشه، ساقه، برگ ها، میوه میتواند خواص دارویی داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی از گیاهان دارویی میپردازیم:

آویشن

گیاهی کوچک است که در مناطق کوهستانی میروید. برگ های ریزی دارد و عطر و طعم فوق العاده ای دارد. این گیاه به عنوان ادویه هم استفاده میشود. آویشن خاصیت ضد عفونی کننده و هم چنین خلط آور دارد و برای سرفه و سرما خوردگی توصیه میشود.

 

گیاه دارویی آویشن

 

رزماری

رزماری خواص فوق العاده ای دارد و به علت این خواص عالی در ساخت انواع دارو، شامپو، صابون و سایر وسایل بهداشتی استفاده میشود. از خواص رزماری متوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت ضدالتهابی
  • برای افزایش حجم موها و جلوگیری از ریزش مو مناسب است
  • گردش خون را بیشتر میکند
  • برای کاهش درد های عضلانی و مفصلی مناسب است

 

گیاه دارویی رزماری

 

نعناع

نعناع یک گیاه تازه است که طعم آن را در صمغ ، خمیر دندان و دسرها می چشیم. این گیاه یک چای خوش طعم درست می کند و به تسکین دردهای شکمی ، حالت تهوع و درد عضلانی کمک می کند. چای نعناع برای مادران بارداری که از بیماری صبحگاهی گاه به گاه رنج می برند انتخاب خوبی است. پرورش گیاهان دارویی نعناع بدون کود انجام می پذیرد زیرا استفاده از کود باعث تغییر طعم آن می شود.

 

گیاه دارویی نعنا

 

زرچوبه

زردچوبه را میتوان به عنوان یک گیاه دارویی مفید و در دسترس همه نام برد. از خواص زردچوبه میتوان به خاصیت میکروب کشی و ضدالتهابی اشاره کرد. زردچوبه میتواند کلسترول خون را کنترل کند،غلظت خون را کاهش داده و خون را رقیق کند. در درمان آرتروز گردن میتوان از زردچوبه استفاده کرد.

 

کدام دستگاه خشک کن گیاهان دارویی بهترین است؟

با توجه به اینکه حفظ خواص گیاهان دارویی مهمترین نکته ای که است که باید به آن توجه کرد، استفاده از دستگاه های گازی به دلیل حرارت بالایی که تولید میکنند اصلا پیشنهاد نمیشود چرا که تمامی خواص دارویی موجود در گیاه را از بین میبرند. دستگاه های برقی مایکروویو بهتریت گزینه هستند. چرا که تا مقدار زیادی خواص گیاهان در آنها باقی میماند. دستگاه خشک کن تونلی بهترین انتخاب برای کارگاه های بزرگ است و دستگاه های کابینتی برای کارگاه های کوچک انتخاب های فوق العاده هستند.

 

مدت زمان خشک شدن گیاهان دارویی در دستگاه خشک کن

مدت زمان خشک شدن گیاهان دارویی در دستگاه خشک کن بسته به نوع گیاه و مسزان آب گیاه دارد. اما تمامی گیاهان دارویی باید در دمای مناسب و به آرامی خشک شوند تا خواصشان از بین نرود. به عنوان مثال رزماری فقط 4 ساعت در دستگاه خشک کن لازم از بماند. پونه با توجه به بافت ترمی که دارد بیشتر از سه ساعت لازم نیست. دستگاه های خشک کن ایمن الکترونیک مایکروویو هستند به همین علت خواص گیاهان دارویی تا حد زیادی حفظ میشود.

 

 

قیمت خشک کن گیاهان دارویی

برای اطلاع از قیمت دستگاه های خشک کن لطفا با شماره های شرکت تماس بگیرید تا مسئول فروش مجموعه، با توجه به شرایطی که دارید راهنمایی دقیقی خدمت شما رائه دهد.

 

جمع بندی

دستگاه های خشک کن گیاهان دارویی، برای خشک کردن سبزیجات و زعفران هم استفاده میشوند. دستگاه خشک کن سبزیجات و گیاهان دارویی انواع مختلفی دارد که در صفحه لینک شده میتوانید آن را ببینید.

اشتراک گذاری در:

ثبت نظر جدید